Whistler

19 mei 2019 - Whistler, Canada

Op een druilerige regenachtige dag zijn we via de bergen Lillooet naar Whistler gereden. Een prachtige weg, met enorme stijgingen en dalingen en prachtige uitzichten, waar het landschap weer helemaal veranderde. Onder het rijden heb ik nog een wolf gezien! We konden helaas niet stoppen om een foto te maken, maar ik heb hem duidelijk gezien!

Whistler is een mooie, toeristische stad, Het skiseizoen is net afgelopen en er gaan nu honderden mensen met een mountainbike de skilift in naar boven en over de skipistes weer naar beneden. Heel bijzonder om te zien. Het stadje heeft veel restaurants en winkeltjes en doet erg pittoresk aan, Het is uiteraard wel duur, immers toeristisch. Als ik dit zie kunnen we de prijzen in Giethoorn nog wel verhogen.

We spraken een ober aan over een opmerking op de menukaarten die we hier overal zien staan: groepen van 6 personen of meer krijgen een toeslag van 18%! Eerst dacht ik dat we het misschien verkeerd vertaalden, maar het was echt zo. De reden: het personeel verdient hier 11 CAD per uur (ongeveer 9 euro) en volgens hem is dat weinig, want zou een verpleegkundige bv 25 CAD per uur verdienen (niet getoetst lijkt mij veel). Maar goed, de fooien zijn hun extra’s. Hij moet elke avond 7% van wat hij heeft omgezet als fooi voor de keuken afstaan en de rest is dan van hem (hiermee zou je suggereren dan 14% fooi het minimum zou moeten zijn). Groepen die in 1x betalen halen het gemiddelde van het fooiengeld naar beneden, dus daarom moeten ze minimaal 18% betalen! Op onze vraag of ze dat dan doen, antwoordde hij heel verbaasd: natuurlijk, waarom niet? Ik zie het al gebeuren dat wij groepen met meer dan 6 personen een toeslag laten betalen! Meestal vragen ze om korting en zeker buitenlanders! Een manier van omdenken om eens bij stil te staan!

Morgen staan we erg vroeg op, want lange reis met Ferrytocht naar Vancouver Island voor de boeg. We gaan van Whistler naar Horshoe Bay, dan met de Ferry naar Naiomi of zo iets en dan rijden we naar Campbell River. Daar blijven we 2 dagen en hebben we maandagochtend de walvistocht.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Albertje Nienhuis-Naber:
    19 mei 2019
    Kijken nu om 01.00 uur naar het Songfestival gewonnen door ....Nederland😅
  2. Miriam Slomp-Dekkers:
    19 mei 2019
    Echt? Kijk ik een keer niet!