Vancouver Island, geen walvissen

21 mei 2019 - Comox-Strathcona C, Canada

Gisteren zijn wij op een erg mooie zonnige dag van Whistler naar Campbell River op Vancouver Island gereden. Met de ferry 100 minuten varen en we waren weer in een compleet andere wereld! Heel vreemd om langs zee te rijden, maar aan de andere kant van het water de bergen en gletsjers te zien liggen. Het was long weekend in verband met Victoria Day vandaag (soort Koningsdag) dus ook de Canadezen waren vrij en dat was te zien. Mooi weer, iedereen buiten voor een BBQ en een gezellig sfeertje. Vonden wij, er waren ook mede-reizigers die het allemaal te druk en te commercieel vonden, maar wij vonden het wel gezellig.

Vanochtend hadden we de Wildlife Tour op zee met walvissentocht. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat zee en ik niet de beste vrienden zijn, een van de redenen dat ik nooit een cruise zal doen. Op een ferry kan ik mijzelf nog afleiden, maar op zee te gaan in een kleine zodiak rubberboot, 50 cm van het zeeoppervlak is niet mijn idee van plezier hebben. Maar goed, iedereen zei dat ik het echt moest doen, dat het een overgetelijke ervaring zou zijn en echt zo gaaf! Bovendien wou ik voor Freddy de sfeer niet verpesten, dus ik had gezegd dat ik mee zou gaan. Mijn angsten (vooral dat er dan een walvis vlak bij je boot omhoog komt en zo’n boot omslaat) rationaliseer en bagataliseer ik dan weg, zo van: “ ach hoe vaak heb ik nu gehoord dat er iets gebeurt met zo’n tocht, er gebeurt niets, dus ook niet als ik er in zit”. Tot ik gisteravond even ging googelen (moet je dus nooit doen) en las dat 4 jaar geleden hier op Vancouver Island 5 toeristen zijn omgekomen met zo’n commerciële walvistocht exact omdat de boot gekapseisd was! Tel daarop nog wat filmpjes die ik zag en ik heb de hele nacht geen oog dicht gedaan en was misselijk van de spanning. Natuurlijk snap ik ook dat nog steeds de kans klein is dat er iets gebeurt, maar mijn rationalisatietactiek werkte niet meer. Tegen de ochtend heb ik besloten niet mee te gaan. Dus Freddy is alleen gegaan. Het was regenachtig weer en vooral de terugtocht was de zee erg ruw. Freddy vond het erg leuk, heeft alleen geen walvis of orka gezien. Alleen wat zeeleeuwen, een paar dolfijnen en zee-Arends. De grizly’s, walvissen en orka’s hebben zich niet laten zien helaas. Maar hij heeft het erg naar zijn zin gehad en ik heb eerlijk opgebiecht dat ik niet gegaan ben :-)

Vanmiddag heeft het de hele middag geregend en Freddy was koud, dus na geluncht te hebben en boodschappen gedaan zijn we lekker in de camper gebleven. Morgen gaan we naar Victoria, de hoofdstad van Britisch Colombia. Hier verheug ik mij erg op, het schijnt een erg mooie stad te zijn. We zijn hier twee dagen. En dan nadert het einde van onze reis al weer.

1. Andrea:
    21 mei 2019
    Oh wat jammer, die stomme walvissen spelen altijd verstoppertje als je ze wilt zien! Geniet nog van Victoria
  2. Martin:
    21 mei 2019
    Angst is een slechte raadgever, maar onderbuik gevoel moet je altijd volgen.
    Nog veel plezier de komende dagen😜
  3. Piet Dekkers:
    Fun in Victoria! 👍
  4. Albertje Nienhuis-Naber:
    21 mei 2019
    Jammer dat Freddy de walvissen heeft gemist, maar morgen wordt het weer echt weer goed bij jullie. Wat dat betreft 100% geluksvogels 🚙🌝 Geniet van de laatste dagen!